8. Fjerde samtale, d. 5.2.

Gitte kommer ind ad døren med en hel anden ro i og omkring sig. Vores samtale denne dag har fra starten karakter af en helikoptertur ud over vores proces sammen:

»Jeg har det bedre med at være hjemme. Jeg har det bedre med at være på arbejde. Jeg er stoppet med at tage sovepiller, jeg sover fint om natten. Efter vores sidste samtale fik jeg en form for åbenbaring i kroppen: Jeg vil ikke bruge mit liv på “at have det dårligt”. Jeg vil elske mere! – og mere uforbeholdent! Jeg hænger slet ikke på samme måde i suppedasen længere.«

Gitte har stadig en del fysiske gener. Det trykker ved øjnene. Hun har ondt i nakken. Det trykker i brystet, men ikke så meget som før. Hun har ondt i ryggen.

Gitte er som tidligere nævnt en meget selvforvaltende type. Hun har været hos en irisanalytiker for at få lavet en analyse af sin konstitution, har fået forslag til kost-tilskud og forslag til ændringer i kosten, bl.a. meget mindre mængder rødt kød, sukker og mælkeprodukter. Gitte var netop startet på disse livsstilsmæssige forbedringer, da vi mødtes.

Jeg påpegede over for hende, hvordan hendes brug af sundhedsprofessionelle over måneden har udviklet sig fra: “Giv mig omsorg- hjælp” til “Hjælp til selvhjælp”. Et tydeligt udtryk for hendes voksende ressourcer.

De negative tanker kommer stadig op; Gitte har fundet en metode til at give slip på dem, men hun efterspørger, om det ikke kan lade sig gøre at få de negative tanker til at komme op i mindre grad?

Jeg svarer, at en psykisk nøgle ikke som sådan laver “mirakel-helbredelser”. Dét den gør er at initiere, ikke blot en forandring for en tid, nej det er en decideret transformation, der sker. Men ens personlighed og historien er jo ikke forandret, så udfordringerne vil indfinde sig igen. Nu er der blot et andet energiniveau og en anden bevidsthed og indsigt at håndtere ud fra.

Vi bliver enige om, at Gitte også fra min side af skal have lidt mere “hjælp til selvhjælp” redskaber.

Med udgangspunkt i mindfulness (som vi under hele forløbet har haft trænet via kropsbevidsthed, sansetræning og åndedrætsbevidsthed), skal Gitte to ting:

1. Meditere dagligt i 15 minutter med udgangspunkt i følelserne: Tryghed, tillid. Nærvær i nuet.

2. Når de negative følelser kommer op, så mærke efter: Hvad er “modgifts-følelsen”? altså: Når eksempelvis angsten kommer op, hvad er så i den konkrete situation den positive følelse, der ligger nedenunder. Hvad udspringer angsten af fra “positiv” følelses-registeret? I Gittes tilfælde vil det ofte være: Kærlighed! I andre tilfælde: Tillid og tryghed.