16. Performance og hvile

Ingen indånding uden en udånding. Ingen nat uden at den følges af dag. Progression og upbeat tempo. Regression og slowing down. Ubalance opstår, hvis vi ikke gør plads til begge dele. Overdrevet fokus på progression giver stress og udmattelse. Overdreven regression giver stagnation.

Især siden finanskrisen i 2007-2009 har vi kulturelt været igennem en lang effektiviseringsperiode, hvor vi skulle stramme op og stramme ind, og mange har smagt på stress og utilstrækkelighedsfølelse.

Men nu er der tegn på modtræk. Vi har tidligere nævnt ’Stå fast’ bevægelsen. I 2017 havde Melinda Gates ordet ’gentleness’ som værdi-ord at styre efter. I årets nytårstale mindede Dronning Margrethe os om ind imellem at gøre noget unyttigt. 

Øvelse: Performance i hvile 
Her har vores alexandertekniklærer Tim Soar lavet en ét-sidet beskrivelse af øvelsen at ligge ned på en afspændt og årvågen måde og opbygge energi. Øvelsen er en kropslig pendant til de mentale mindfulnesspraksisser. Den giver rigtig god afspænding af nakke og ryg og lader dig finde dyb hvile uden at falde i søvn. Den laver BÅDE afspænding OG er energiopbyggende. Dvs. performance og hvile er ikke modsætninger men befrugter hinanden. Nyd den.

Top-billedet skal lige vises i sin helhed. Selv i dvale performer blomsten nu ganske pragtfuldt denne vinterdag

Læs næste: 17. Mellemrum i krop og sind