2. At lytte uden forventning

Vi bad dig sidste gang om at lytte med åbent sind og varmt hjerte. Mere nænsomt. Vi gav konkrete kropsscanningsøvelser og opfordrede til at holde scanneren lidt tændt og observere, hvordan kroppen har det gennem dagens gøremål og tanker. Vi håber, at du har leget med øvelserne og fået tunet dig lidt ind på kontakten til din krop og dit sind i afspændthed og hvile. Øvelserne kan du hele tiden vende tilbage til, selvom vi i denne uge går et skridt videre.

Skal man hele tiden ville ville noget?


Du kender ganske sikkert til tankegangen, der hele tiden peger fremad. I snart alle henseender bør man have en vision. Vi lever i en præstations- og forbedringskultur, der konstant kridter baner op mod mere lykke, større succes, bedre form etc. Med dette kursus tager vi os den frihed - og tiden til - at spørge kontra: Skal man hele tiden ville ville noget?

Lad os lige stoppe op en gang. Som manden på billedet. Bare stå der. Trække vejret. Se. Lytte. Mærke stien og jorden under fødderne. Lade op.

Ugens øvelse

Tag en pause og lyt uden forventning Lad os i denne uge gentagne gange - gerne dagligt - tage et kærligt tryk på PAUSE-KNAPPEN og ikke bare pause al bevægelse men også pause alle drømme, idealer, ideer, visioner og to-do-lister og bare lytte. Lytte uden forventning. Du kan bruge sidste uges korte kropsscanning til at komme ind i pausen. Sætte/ lægge dig godt til rette. Få kontakt til åndedrættet og med et par dybe ind- og udåndinger bringe dig i ro. Dernæst kort scanne kroppen og bruge åndedrættet til at give slip på eventuelle opspændinger. Ønsker du at bruge et stykke musik til at skabe et lyd og tidsrum til dit pauserum, anbefaler vi Nils Frahm, som du kan lytte til her.

Mangler du noget konkret at fokusere på, kan du herfra stille spørgsmålet: Hvordan er egentlig energien i kroppen idag? 

Blot en kort observation, du måske kan bruge senere på dagen i forhold til at agere mere balanceret med hensyn til de krav, du stiller til dig selv, og de ressourcer, du oplever at have til rådighed. 

Du kan måske allerede nu fornemme, at vores kursus er alt andet end quick-fixes. Vi doserer helt bevidst ganske lidt ad gangen. Vi kommer krop-sindet rundt, det lover vi. Men vi gør det i et være- og bæredygtig tempo. Vi håber, at du tager vores ord med ned i kroppen og erfarer igennem handling i den kommende uge.

Læs næste: 3. Det fuldkomne åndedræt