22. At tage sig sine friheder 'derude'

Når vi går i fitness-centret, i kirken, til foredraget, i yogagruppen, til danselektionen, i meditationsfællesskabet – alle de steder, hvor der er en spændende, dygtig lærer / forkynder / instruktør, så har vi ofte vores fulde opmærksomhed rettet mod at følge instruktionen, budskabet, belæringen. Vi er optaget af at gøre det eller levere den kropslige udførelse, som læreren instruerer. Være dygtige og korrekte. Måske vi også lige skæver til nabo-måtten, om han/ hun har fattet det og er dygtigere end os selv. Til både beundring og lettere ærgrelse ;-) Det vil sige, at vi bruger en del energi på at passe ind i det, vi forestiller os er de andres forventning til os.

Måske det er muligt at tage sig nogle flere kropslig trivsels-friheder på både arbejdspladserne, i det offentlige rum og i træningslokalet?

Således at du har et omsorgsfuldt og nærværende 'ben' hjemme i dig selv med ind i de fællesskaber, du indgår i. Det kan f.eks. komme til udtryk som:Når vi går i fitness-centret, i kirken, til foredraget, i yogagruppen, til danselektionen, i meditationsfællesskabet – alle de steder, hvor der er en spændende, dygtig lærer / forkynder / instruktør, så har vi ofte vores fulde opmærksomhed rettet mod at følge instruktionen, budskabet, belæringen. Vi er optaget af at gøre det eller levere den kropslige udførelse, som læreren instruerer. Være dygtige og korrekte. Måske vi også lige skæver til nabo-måtten, om han/ hun har fattet det og er dygtigere end os selv. Til både beundring og lettere ærgrelse ;-)

Det vil sige, at vi bruger en del energi på at passe ind i det, vi forestiller os er de andres forventning til os.

Måske det er muligt at tage sig nogle flere kropslig trivsels-friheder på både arbejdspladserne, i det offentlige rum og i træningslokalet?

Således at du har et omsorgsfuldt og nærværende 'ben' hjemme i dig selv med ind i de fællesskaber, du indgår i. Det kan f.eks. komme til udtryk som:Når vi går i fitness-centret, i kirken, til foredraget, i yogagruppen, til danselektionen, i meditationsfællesskabet – alle de steder, hvor der er en spændende, dygtig lærer / forkynder / instruktør, så har vi ofte vores fulde opmærksomhed rettet mod at følge instruktionen, budskabet, belæringen. Vi er optaget af at gøre det eller levere den kropslige udførelse, som læreren instruerer. Være dygtige og korrekte. Måske vi også lige skæver til nabo-måtten, om han/ hun har fattet det og er dygtigere end os selv. Til både beundring og lettere ærgrelse ;-)

Det vil sige, at vi bruger en del energi på at passe ind i det, vi forestiller os er de andres forventning til os.

Måske det er muligt at tage sig nogle flere kropslig trivsels-friheder på både arbejdspladserne, i det offentlige rum og i træningslokalet?

Således at du har et omsorgsfuldt og nærværende 'ben' hjemme i dig selv med ind i de fællesskaber, du indgår i. Det kan f.eks. komme til udtryk som:

  • At du tager en 5 minutters pause på ryggen under dit skrivebord.
  • At du kort afviger fra yogainstruktørens rytme og anvisninger, fordi din krop har brug for noget andet.
  • At du beder om en kort pause før næste punkt på dagsordenen.
  • At du strækker dig igennem, når du venter på bussen.
  • Når vi tager os de friheder, så er vi sjældent de eneste i fællesskabet, der har brug for det space - og tager du det, så giver du det automatisk videre til de andre. Ofte ret befriende!

I træningslokalet, uanset hvilken form for motion og bevægelse, du laver, kunne praksissen krydres med:

  • At du tager bestik af kultur- og naturrytmerne. De påvirker dig altid mere, end du lige tror.
  • At du mærker efter i forskellige dele af kroppen: Hvordan er energiniveauet lige nu? Er der steder i krop eller sind, der er lidt skrøbelige og skal behandles nænsomt?
  • At du skaber plads indeni med åndedrættet. Tilsætter rum og luft, hvor trægheder eller trængtheder er på færde.
  • At du i hele træningssessionen holder en portion opmærksomhed rettet indefter, så du kan udføre øvelserne på en måde, så de gør dig godt.
  • Slutter af i stilhed, så det behagelige eftertryk af bevægelsespraksissen får lov at tage bo i kroppen.

Læs næste: 23. I flok løftes energien