You are here

Nærvær i bevægelse; yoga

Et kortsæt med 54 yoga-øvelser

I 2012 lavede Kathrine Kold (min datter) og jeg et kortsæt med 54 klassiske yoga asanas, der derudover indeholder 7 temakort, der italesætter attituder og essenser omkring at have en yogapraksis samt giver et forslag til 3 yogaserier. Kortsættet er et hjælperedskab til at man kan fordybe sin egenpraksis, huske detaljer og fokuspunkter. Jeg håber, at kortsættet kan være til glæde for såvel egne kursister som  andre yogalærere og yogaudøvere. Det er til fri afbenyttelse. I alt incl. for- og bagside 144 sider. 

Ønsker man at eje sættet fysisk, kan det købes på mettekold.dk/butik/yoga 

Oplevelser med yoga (20 sider)

Siden 2012 har jeg tilføjet lidt forskelligt om oplevelser af og med yoga, der primo 2020 er redigeret og samlet i ét dokument. Det er fortrinsvis et skrift om, hvordan adskillige forskellige kvinder, incl. jeg selv, oplever og bruger yogaen i livet, rigt illustreret med billeder. Herunder også nogle refleksioner om, i hvor høj grad man kan være selvkørende med sin praksis, og hvordan man kan drage nytte af at være en fast gruppe, der fordyber praksissen sammen. I alt 20 sider.

Små video-demoer

Se her nedenfor 22 eksempler på, hvordan vi i detaljer arbejder med alignments. Lad dig inspirere til selv at gå i dybden og udforske din egen form og udførelsesmåde. Varighed 1-4 minut pr. video. Henholdsvis Pernille Engelhart og jeg er demo-personer. 

Se yderligere 5 demovideoer med en ung kronisk smerteramt kvinde, Sarah Mejer, som formår at tage ejerskab over sin egen yogapraksis, der smertelindrer hende.

Rygliggende sommerfugl beroliger krop og sind og øger smidigheden i hofterne, inderlårene og lænden, samt kan give mere 'rum' i underlivet og evt. lindre smerter.

Har du brug for at se øvelsen beskrevet på yogakortene, så kig her

 

Katten - og især versionen med frie bevægelser, vitaliserer og smidiggør rygsøjlen, løsner lænden og det øverste af ryggen. Er skøn at lave efter at have siddet ned.

Har du brug for at se øvelsen beskrevet på yogakortene, så kig her

 

Duen giver et vrid dybt inde i hofteskålen og strækker på ydersiden af låret. Vær nænsom med at tilpasse udførelsen til din krops flaskehalse, så den er rar at udføre. (Der er ikke lavet yogakort til denne øvelse).

 

Universalstillingen giver et blødt stræk i hofterne, lindrer spændinger og smerter i underlivet og lænden, stimulerer fordøjelsen og giver samlet set et skønt vrid og stræk til hele overkroppen. Brug øvelsen lige før sengetid eller bare som et dejligt pauserum midt på dagen.

Har du brug for at se øvelsen beskrevet på yogakortene, så kig her



 

Ben op ad væg er yndet at bruge til at berolige krop og nervesystem lige før sengetid. Men den kan også bruges til et lille eftermiddagspauserum. Få her nedenfor fif til udførelsen.

Har du brug for at se øvelsen beskrevet på yogakortene, så kig her